måndag 12 september 2011

Min Nagelvårdsrutin

En viktig del till att få starka naglar och lena händer är att ha en bra återfuktningsrutin.
Jag har inte brytt mig så värst mycket förut, men har sedan någon månad tillbaka tagit tag i det, och har redan märkt skillnad. Jag är lite skeptisk speciella nagelbandcreamer hit och dit, eftersom nageln egentligen är en död cell som kroppen gör sig av med, och använder för att skydda fingertopparna. Detsamma gäller hår och tänder. När cellen väl har lämnat huden så är det en död cell. Det finns inga mirakelkurer i värden som kan rädda ett skadat hårstrå t.ex, utan det enda som hjälper är att klippa av det skadade hårstrået. DOCK finns det oljor och silikoner som lägger sig som
en hinna runt stråt, och ge en känsla av att bli lenare, men håret kan inte ta till sig någonting eftersom det är en död cell!

Mitt Val Kvinna,
Apoteket, 95kr
Tillbaka till ämnet. Det man faktiskt kan göra något åt för att få starkare naglar är att skydda nagelbanden, och att skydda dom nya, "friska" naglarna som växter ut. Om du har jättesköra naglar kan du även se till att få i dig alla vitaminer du behöver. En bra tablett som sägs vara effektiv är Mitt Val Kvinna. (Har tyvärr ingen källa på detta just nu.) Det är onödigt att köpa massa olika tillskott, för det som kroppen inte behöver gör den sig ändå av med. Mitt Val Kvinna ger ett komplett tillskott och jag märkte stor skillnad på mina naglar när jag åt dom.

Extra Virgin
Olivolja,
Ica/Coop
När det gäller att ta hand om nagelbanden så är det viktigt att återfukta dom. Speciellt när vi går mot kallare årstider och om du byter nagellack ofta! Nagellackborttagningsmedel innehåller oftast alkohol som är uttorkande för kroppen. Jag brukar använda mig av helt vanlig extra virgin olivolja, som finns att köpa på vilken mataffär som helst. Vilken kräm/olja du använder och vad den innehåller är inte så viktigt så länge det inte innehåller något uttorkande. Det ska verka som ett skydd och återfukta huden. Jag tar bara en liten mängd i ena handflatan, plockar upp lite på fingret och "doppar" på alla fingrarna. Sen masserar jag in oljan/krämen finger för finger, speciellt under nagelbanden för att tillföra lite extra blodcirkulation.

 Nagelbandets uppgift är att skydda nageln. Där bildas nageln och har sitt fäste. Om inte nagelbandet mår bra, så kan du ge dig på att nageln inte kommer må bra. Det här med att trycka tillbaka nagelbandet från nageln, är okey så länge du gör det försiktigt! Annars kan du skada nagelbandet och det kan komma in bakterier och svamp som bildar infektioner och gör nagelbandet irriterat. Jag brukar trycka tillbaka nagelbanden försiktigt när jag har duschat. Då är dom mjuka och medgörliga. När jag gör det så använder jag endast mina egna fingrar. Inga naglar eller redskap och trycker försiktigt tillbaka dom utan att ta i. Om man inte är en nagelteknolog så ska man inte ge sig in på att klippa och skrapa bort nagelbanden tycker jag! Nagelbanden är vad tandköttet är för tänderna.
Inte håller du på och trycker tillbaka tandköttet heller?

Oliva by CCS,
Cuticle Oil,
Apoteket, 47kr
Nagelbädden är något som många glömmer bort. Nagelbädden är den mjuka delen som sitter precis under nageltippen. En anledning till varför många har sköra naglar som gärna skivar sig är att dom skrapar bort t.ex smuts under nageln och skadar på så sätt själva nageln. Förut gjorde jag alltid det och hade jättesköra naglar som alltid skivade sig. Många trycker även in vassa föremål under nageln för att separera nageln från nagelbädden. Gör inte det! Ju längre nagelbäddar du har, desto starkare nagel. Många gör detta för att få en jämnare vit linje längs med nageln. Jag rekommenderar inte att man är där och petar med någonting, förutom en mjuk nagelborste och ljummet vatten. För att återfukta mellan nageln och nagelbädden använder jag mig av Oliva by CCS Nagelbandsolja. Den har en tunn pensel som gör det lätt att komma åt under nageln. Annars kan man ta vilken mjuk pensel/borste som helst, doppa i den vanliga oljan/krämen och pensla på under nageln. Det som blir över smörjer jag in runt nageln.

Sådär! Ursäkta min wall-of-text men jag hoppas att någon fann detta intressant eller lärde sig något nytt. Jag säger inte att någon av mina metoder är rätt,
men dom fungerar för mig! Må gott!

Varför kunde jag inte skriva sånna här texter när jag gick i skolan för?! 

1 kommentar:

  1. Sv: Jag ska prova UDPP nästa gång då den här primern är slut, vet dock inte om den går att få tag på i Sverige, har ingen koll alls xD

    SvaraRadera